Warsztaty dla dzieci i rodziców

Każdy z warsztatów dla rodziców będzie trwał około 1,5 godziny. Podczas spotkania będziemy omawiać jeden z wyżej wymienionych tematów. Będzie przedstawiana część teoretyczna problemu, omawianie indywidualnych przypadków oraz problemów czy sposobów radzenia sobie z rozumieniem zachowań dziecka. Nasi specjaliści zachęcą Państwa także do rozwijania dyskusji i wyrażania swoich poglądów.

Tematy będą powtarzalne, jeżeli któryś stanie się dla Państwa bardzo atrakcyjny będzie powielać go. Zachęcamy także do przedstawiania własnych pomysłów w wiadomościach prywatnych. :)

Przykładowe tematy spotkań z rodzicami:

1KSZTAŁTOWANIE FANTAZJI DZIECKA A EMOCJE
  • Po co nam wyobraźnia – kształtowanie fantazji dziecka
    • Znaczenie wyobraźni w życiu dziecka ( Po co nam wyobraźnia)
    • rozwijanie wyobraźni dziecka
    • wspomaganie rozwoju twórczej wyobraźni dziecka
  • Fantazja przedszkolaka
    • wypełnianie wyobraźnią luk w wiedzy o rzeczywistości
    • wymyślony przyjaciel, jak reagować na wymyślonego przyjaciela ?
  • Dziecięce mijanie się z prawdą
    • kłamstwo czy fantazja –cienka granica, odróżnianie kłamstwa od celowego mijania się z prawdą
    • skąd się bierze dziecięce kłamstwo – rozmowa z dzieckiem w sytuacji intencjonalnego mijania się z prawdą, postępowanie z dzieckiem które zaczyna kłamać
  • Jak wspierać rozwój dziecięcej wyobraźni, twórczej wyobraźni przedszkolaków
    • zasady wspomagania rozwoju wyobraźni dziecka
    • przykłady zabaw rozwijających wyobraźnię i wspomagających kreatywne myślenie;
2ASERTYWNOŚĆ U DZIECI – JAK STAWIAĆ GRANICE ?
  • Co to jest asertywność ?
    • osobowość dziecka a jego postawy społeczne
    • brak asertywności, co się na nią składa
  • Jaką należy przyjąć postawę aby żyć w zgodzie z samym sobą?
    • rodzaje postaw
  • Rodzic jako partner w badaniu autonomii dziecka
    • samodzielność dziecka
    • rozwój autonomii dziecka
    • wykształcenie u dziecka umiejętności mówienia ‘’ nie’’
  • Metody wzmacniające oczekiwane zachowania dzieci;
3KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI W RELACJACH INTERPERSONALNYCH
  • Rozwój społeczno – emocjonalny dziecka
  • Charakterystyczne cechy rozwój społecznego i emocjonalnego dziecka
    • 3-latka
    • 4-latka
    • 5-6-latka
  • Znaczenie grupy społecznej w procesie rozwoju społeczno – emocjonalnego dziecka
    • jaki wpływ ma rodzina a jaki grupa rówieśnicza ?
  • Role społeczne
    • pełnienie ról społecznych przez dziecko – obserwacja, naśladowanie ról rodziców przez dziecko
  • Kształtowanie kompetencji interpersonalnych
  • Jakie umiejętności społeczne warto rozwijać u dzieci?
  • Praca w grupach rówieśniczych
  • Wskazówki dla rodziców, zabawy rozwijające umiejętności interpersonalne
4MEDIA ELEKTRONICZNE A ROZWÓJ DZIECKA
  • Tablet, smartfon – jak wpływa na kształtowanie rozwoju emocji u dzieci
  • Wpływ urządzeń elektronicznych na sferę poznawczą, społeczną, emocjonalną dziecka
  • Urządzenia mobilne jako sprzymierzeniec czy jako wróg
  • Przygotowanie dziecka do odpowiedzialnego korzystania z mediów
5RYWALIZACJA DZIECIĘCA A EMOCJE
  • Rywalizacja w środowisku dziecka
  • Generowanie rywalizacji przez dziecko
  • Generowanie rywalizacji przez dorosłych
  • Zdrowa rywalizacja – pozytywne konsekwencję, uczenie dzieci zdrowej rywalizacji
  • Jak nauczyć przedszkolaka zdrowej rywalizacji
    ( zabawy i ćwiczenia jakie mogą wykonywać rodzice z dziećmi w domu)
6ZABURZENIA UWAGI U DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
  • Jak rozpoznać zaburzenia uwagi u dzieci?
  • Źródła i objawy zaburzeń uwagi
  • Rodzaje zaburzeń uwagi u dziecka
  • Rozwój koncentracji u dziecka, zdolność koncentracji adekwatnie do wieku
  • Jak wspierać zdolność  koncentracji, sposoby usprawniania, przykładowe zadania, ćwiczenia, zabawy
7EMOCJONALNOŚĆ DZIECKA
  • Czym są emocje?
  • Do czego służą nam emocje, jaką pełnią funkcję/ rolę w życiu dziecka?
  • Funkcje społeczne emocji
  • Swoboda wyrażania emocji u dzieci
  • Podstawowe emocje dziecka
  • Umiejętność wyrażania emocji
  • Regulowanie, kontrolowanie emocji
  • Rozwijanie inteligencji emocjonalnej dziecka
8SPOSÓB NA TRUDNE DZIECKO – TRUDNE ZACHOWANIA DZIECI
  • Kiedy zachowanie staję się zachowaniem niepokojącym ?
  • Co robić w takich sytuacjach, jak reagować ?
  • Czy karanie i nagradzanie jest dobrą formą uczenia pożądanego zachowania ?
  • Pozytywne wzmacnianie. Kiedy i jak wzmacniać zachowania żeby zostały one wyuczone i zapamiętane przez dziecko?
  • Jak pójść na kompromis z dzieckiem?
  • System wzmocnień i motywacji do współpracy
Fundacja