Warsztaty dla dzieci i rodziców
Każdy z warsztatów dla rodziców będzie trwał około 1,5 godziny. Podczas spotkania będziemy omawiać jeden z wyżej wymienionych tematów. Będzie przedstawiana część teoretyczna problemu, omawianie indywidualnych przypadków oraz problemów czy sposobów radzenia sobie z rozumieniem zachowań dziecka. Nasi specjaliści zachęcą Państwa także do rozwijania dyskusji i wyrażania swoich poglądów.
Tematy będą powtarzalne, jeżeli któryś stanie się dla Państwa bardzo atrakcyjny będzie powielać go. Zachęcamy także do przedstawiania własnych pomysłów w wiadomościach prywatnych. :)
Przykładowe tematy spotkań z rodzicami:
1KSZTAŁTOWANIE FANTAZJI DZIECKA A EMOCJE
- Po co nam wyobraźnia – kształtowanie fantazji dziecka
- Znaczenie wyobraźni w życiu dziecka ( Po co nam wyobraźnia)
- rozwijanie wyobraźni dziecka
- wspomaganie rozwoju twórczej wyobraźni dziecka
- Fantazja przedszkolaka
- wypełnianie wyobraźnią luk w wiedzy o rzeczywistości
- wymyślony przyjaciel, jak reagować na wymyślonego przyjaciela ?
- Dziecięce mijanie się z prawdą
- kłamstwo czy fantazja –cienka granica, odróżnianie kłamstwa od celowego mijania się z prawdą
- skąd się bierze dziecięce kłamstwo – rozmowa z dzieckiem w sytuacji intencjonalnego mijania się z prawdą, postępowanie z dzieckiem które zaczyna kłamać
- Jak wspierać rozwój dziecięcej wyobraźni, twórczej wyobraźni przedszkolaków
- zasady wspomagania rozwoju wyobraźni dziecka
- przykłady zabaw rozwijających wyobraźnię i wspomagających kreatywne myślenie;
2ASERTYWNOŚĆ U DZIECI – JAK STAWIAĆ GRANICE ?
- Co to jest asertywność ?
- osobowość dziecka a jego postawy społeczne
- brak asertywności, co się na nią składa
- Jaką należy przyjąć postawę aby żyć w zgodzie z samym sobą?
- rodzaje postaw
- Rodzic jako partner w badaniu autonomii dziecka
- samodzielność dziecka
- rozwój autonomii dziecka
- wykształcenie u dziecka umiejętności mówienia ‘’ nie’’
- Metody wzmacniające oczekiwane zachowania dzieci;
3KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI W RELACJACH INTERPERSONALNYCH
- Rozwój społeczno – emocjonalny dziecka
- Charakterystyczne cechy rozwój społecznego i emocjonalnego dziecka
- 3-latka
- 4-latka
- 5-6-latka
- Znaczenie grupy społecznej w procesie rozwoju społeczno – emocjonalnego dziecka
- jaki wpływ ma rodzina a jaki grupa rówieśnicza ?
- Role społeczne
- pełnienie ról społecznych przez dziecko – obserwacja, naśladowanie ról rodziców przez dziecko
- Kształtowanie kompetencji interpersonalnych
- Jakie umiejętności społeczne warto rozwijać u dzieci?
- Praca w grupach rówieśniczych
- Wskazówki dla rodziców, zabawy rozwijające umiejętności interpersonalne
4MEDIA ELEKTRONICZNE A ROZWÓJ DZIECKA
- Tablet, smartfon – jak wpływa na kształtowanie rozwoju emocji u dzieci
- Wpływ urządzeń elektronicznych na sferę poznawczą, społeczną, emocjonalną dziecka
- Urządzenia mobilne jako sprzymierzeniec czy jako wróg
- Przygotowanie dziecka do odpowiedzialnego korzystania z mediów
5RYWALIZACJA DZIECIĘCA A EMOCJE
- Rywalizacja w środowisku dziecka
- Generowanie rywalizacji przez dziecko
- Generowanie rywalizacji przez dorosłych
- Zdrowa rywalizacja – pozytywne konsekwencję, uczenie dzieci zdrowej rywalizacji
- Jak nauczyć przedszkolaka zdrowej rywalizacji
( zabawy i ćwiczenia jakie mogą wykonywać rodzice z dziećmi w domu)
6ZABURZENIA UWAGI U DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
- Jak rozpoznać zaburzenia uwagi u dzieci?
- Źródła i objawy zaburzeń uwagi
- Rodzaje zaburzeń uwagi u dziecka
- Rozwój koncentracji u dziecka, zdolność koncentracji adekwatnie do wieku
- Jak wspierać zdolność koncentracji, sposoby usprawniania, przykładowe zadania, ćwiczenia, zabawy
7EMOCJONALNOŚĆ DZIECKA
- Czym są emocje?
- Do czego służą nam emocje, jaką pełnią funkcję/ rolę w życiu dziecka?
- Funkcje społeczne emocji
- Swoboda wyrażania emocji u dzieci
- Podstawowe emocje dziecka
- Umiejętność wyrażania emocji
- Regulowanie, kontrolowanie emocji
- Rozwijanie inteligencji emocjonalnej dziecka
8SPOSÓB NA TRUDNE DZIECKO – TRUDNE ZACHOWANIA DZIECI
- Kiedy zachowanie staję się zachowaniem niepokojącym ?
- Co robić w takich sytuacjach, jak reagować ?
- Czy karanie i nagradzanie jest dobrą formą uczenia pożądanego zachowania ?
- Pozytywne wzmacnianie. Kiedy i jak wzmacniać zachowania żeby zostały one wyuczone i zapamiętane przez dziecko?
- Jak pójść na kompromis z dzieckiem?
- System wzmocnień i motywacji do współpracy